Laudator temporis acti

Concedo nulli

Add el a latint, add el a latinnal!

2010. augusztus 23. 14:06 - G.d.Magister

Elkerekedett szemmel olvastam a honlapot, amelyet egyik olvasóm, cinereus küldött nekem. Megtestesült az, amiről már többször is írtam (lásd a címkék között a "marketinglatin" címszó alatt): a latint egy lelkes tanárnő piaci termékként igyekszik eladni, latin szlogent, latin arculatot kínálva a cégeknek. A honlap csodálatos voltát nehéz szavakban leírni , és ez nem gúnyolódás. Nagyon profi és - már amennyire én látom - a mai céges reklámanyagok szintjét bőven megütő honlapot dobott össze, a témához illeszkedő fotókkal, jó szövegelrendezéssel. Aki nem hiszi, nézze meg. Én egy részletet emelnék ki belőle, mégpedig annak megokolását, miért jó a latinnal hirdetni:

"Miért hasznos az ókori kultúra és a latin nyelv a reklámszakmában?
A marketingben és a reklámozásban az ókori konceptek beépítése a vevőnél olyan tudatalatti asszociációkat eredményez, mint pl. az eredetiség, a megbízhatóság, a régóta bevált mechanizmusok igénybevétele, bizonyos konzervatív hozzáállás, valamint mindenképpen emeli a bizalmi szükségletet egy termék, vagy cég iránt, hiszen valami régi, időtálló dologra asszociál, gondolva pl. az ókori filozófiára, bölcsekre."

Világos beszéd! S ha mindez első hallásra elég hervasztó is (az ókori bölcsek, akik segítenek eladni a nyílászárót vagy a sütőport), ha jobban meggondoljuk, reménykeltő vállalkozás. Egyrészt örvendetes, hogy egy profi latinos foglalkozik ezzel - így talán a marketinglatin kevesebb hajmeresztő példájával fogunk találkozni a jövőben (még lásd korábbi posztjaim a témában). Másrészt a honlap azt bizonyítja, hogy - amint már írtam róla - a latin nyelvnek és kultúrának még van akkora respektje, hogy el lehet adni, pontosabban el lehet vele adni egy terméket, továbbá, mint a tanárnő írja, bizalmat, eredetiséget sugároz. Ha az emberek fejében ez a kép tovább rögzül, az a latin nyelv ügyének biztosan jót tesz. A kérdés inkább az, hogy a latin nyelv és az ókor felé megnyilvánuló, alapvetően pozitív hozzáállást (gondoljunk csak a "szandálos" filmek, vagy történelmi regények sikerére) hogyan lehetne valódi előnnyé, sikerré konvertálni a latin nyelv oktatása, ismerete terén.

22 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laudator.blog.hu/api/trackback/id/tr482241198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2010.08.23. 15:48:56

hát ógörögökkel nehezebben menne a marketing.. Timeo danaos.. :P

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2010.08.23. 19:02:51

Inkább a bizalmat növelné, a bizalmi szükségleten mit kell emelni? Mondjuk az én bizalmamat már semmi sem tudja erősíteni, ha egyszer az shp-n van a néni oldala. :D Na jó, a magyartudás egy picit tudná.
A múltkor találtam egy weboldal-ácsoló céget, három csomagot kínáltak: Elixirium, Goldenum és Preminium, lehet, a tanár néni javasolta a neveket? :)

Árkászati Hadimérnökség 2010.08.23. 19:32:17

Kérem, mondják meg, mit tesz: vini, vidi, vici?

HgGina 2010.08.23. 19:33:16

Már bocs, de az a "profi latinos" nem tévesztette el egy kicsit azt a "Veni, Vidi, Vici" szöveget? Habár latinul nem tanultam, de nekem ez a "Vini" nagyon gyanús. Egy ismerős latintanár szerint is.
Az oldal csodálatos voltát nehéz leírni szavakkal? Nos, ezzel egyetértek. Nagyon gyenge, kezdetleges oldal, ezt csodálni elég egyéni ízlésvilágra vall.

Nervus 2010.08.23. 19:40:26

Hat szakmai szemmel nezve is elegge "erdekes" oldal.

kzgy 2010.08.23. 20:04:00

esetleg a vini szóval borokat akarnak eladni?

Vincenzo testvér 2010.08.23. 20:06:43

Vino, vudu, vöcsök.
A többi stimmel.

Simplicius · http://1100sor.hu/ 2010.08.23. 20:37:54

Well, és az biztos, hogy a kínálatból vissza lehet következtetni a keresletre? A tanulságot akár borúlátóbban is le lehetne vonni: a latinosok helyzete annyira sanyarú, hogy kínjukban mindenfélével próbálkoznak, függetlenül a reális kilátásoktól. (Ha jól látom, nincs a site-on "referenciáink" oldal.)

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.23. 20:39:06

@HgGina: Szerintem a VINI a márka neve. Ez benne a poén (egyébként igen, a VENI a helyes). Még nem néztem utána, de így logikus.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.23. 20:40:51

@Simplicius: igen, a felvetés helyes. Én is gondoltam rá, kár, hogy nem írtam bele a posztba. De tervezem, hogy megkérdezem a honlap készítőjét, vannak-e jelentkezők.

teemur · http://teemur.blog.hu 2010.08.23. 21:02:45

A honlap — sajnos ezt kell mondani — nagyon gagyi.

Egyébként nem csak kivitelezés szempontjából: a tartalom alapján is sajnos csak azt reklámozza, hogy nem ért a marketinghez. Hogy akarja így a marketingeseket meggyőzni, hogy őt alkalmazzák?

avissi 2010.08.23. 21:25:17

Budán, a Mészáros utcában van egy borszaküzlet, nemrég még ez állt a cégérén: Vinum et Essum. Mi lehetett az essum? Pápai Párizban nem találtam, ellenben mindig eszembe jutott róla a mondás: Essen und Trinken haelt Leib und Seele zusammen. Talán ezt hallotta, aki kitalálta.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.23. 21:35:40

@teemur: szerintem egy magánembertől ez teljesen rendben van. Nyilván nem tudott felkérni egy kreatív ügynökséget, hogy reklámszpotokat készítsen neki.

Te hol látod egyébként a hozzá nem értést?

teemur · http://teemur.blog.hu 2010.08.24. 10:26:12

@G.d.Magister: Lehet, hogy abból ered, hogy egyrészt van egy grafikus vénám is, és hogy egy időben nagyon foglalkoztam konkrétan honlap tervezéssel és kivitelezéssel, úgyhogy félig mondhatnám "szakmabeli" vagyok.

De azon kívül, hogy egy rossz felépítésű, nem esztétikus oldal, nekem az ötletszerű, szervezetlen, strukturálatlan felsorolás (már ami a kínálatot illeti) is eléggé ... elgondolkoztató. Az is látszik, hogy nem valós igény kielégítésére épül, hanem stratégia nélkül keresi, "reménykedik" abban, hogy valamelyik hívószóra valaki csak ráharap majd... csakhogy ezek a hívószók el vannak rejtve az olvashatatlanságban, a rendszerezetlenségben, az oldal görgetendőségében.

2010.08.24. 15:19:36

Ez az oldal eléggé, hogy is mondjam, siralmas és kissé röhejes szakmai alapon is.

Én elsősorban nem az oldal esztétikus mivoltára gondolok, hanem arra, hogy az oldal önmaga az anakronizmus.

A latinról alkotott kép szinte nincs meg az átlagnépben, hogy a középiskolai latintól nem fogják a gyerekeik az orvosi és a jogi terminusokat bemagolását kikerülni (leszámítva, ha fordítanak római jogot), hanem a diákba 51% eséllyel beleivódik 'a latin? minek?' elv.

A mai latinkönyvekkel a latin érettségit (ami az évszázad vicce a többi nyelvekhez képest) a tanárra való figyeléssel és tanulással korrepetálás nélkül is megszerezni, hiszen az írásbelin 2 órán keresztül az a hat-nyolcsorost szövegen végigkínlódnak, utána pedig a latin órán kismilliószor végzett nyelvtani feladatokat könnyedén megoldja...

A másik pedig az, hogy az "eredetiség, a megbízhatóság, a régóta bevált mechanizmusok igénybevétele, bizonyos konzervatív hozzáállás" az ember gondolkodásmódjától, edukációjától (műveltségi háttér), önismeretétől és önmegtartóztatásból, morálból alakul ki, enélkül a diák nem tudja értékelni az irodalmat, mivel nem ismeri a tolerancia mércéjét, így a humanitás fókusza nyűggé válik számára.

Harmadszorra: 13-, vagy 19000 forintokért egy mondatot, ha a cég mércéje nem az érték, hanem a pénz?

Bocsánat az enyhén epésen keserű kritikáért.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.24. 21:36:33

@Nuntiulus Noster: Srácok! Nem veszitek ti egy kicsit komolyan a dolgot? A tanárnő nyilván nem törekedett az év kreatív-díjára, csak megpróbált egy dolgot, s szerintem jól átgondolta. S ez a dolog - ugyancsak nyilván - nem a fő kereseti forrása.

Hogy van rá igény, legalábbis elméletileg, az tuti biztos. Lásd korábbi bejegyzéseimet a marketinglatin tárgykörében. Egy rakás cég igyekszik latin handabandázással eladni a portékáját.

2010.08.25. 11:17:26

@G.d.Magister:

Nyilván látszik, hogy a tanárnő határozottan komolyan veszi, ezért ugyanazzal a komolysággal kritizáltam kissé demagóg módon.

A tanárnőnek sok idejébe került, - gondolom -, hogy ezt az oldalt megszerkessze, nem akartam őt felfalni mindenestül, mivel van mögötte valós szakmai háttér, nem is egy kezdővel van dolgunk, sőt díjakat is nyert.

De tedd a szívedre a kezed, hogy nem mosolyogtál el azon a mondaton, miszerint a latin mondat puszta látványa önmagában tudatalatti asszociatív képességeket fejleszt.

Egyébként most már látok referenciát:

"
Az üzleti titoktartási kötelezettségem miatt,
konkrét cég neveket nem áll módomban felsorolni, de az alábbi területeknél tettem szert tapasztalatra:

- Gyógyszeripari cégeknél gyógyszer és gyógytermék névalkotási
projektekben való részvétel.
- Indoor - outdoor felületek
- Szolgáltatói arculati szaktanácsadás Latin aspektus implikációval
- Intézményi arculat áttervezés
(idősek otthona, utazási iroda, orvosi rendelő)
- Cégalapítás előtti névlétrehozás"

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2010.08.25. 22:06:44

@Pável: Pável elvtárs, a tudás nem szégyen, hanem a munkásosztály pörölye az impizmus elleni harcban!