Laudator temporis acti

Concedo nulli

Így dolgozik a restaurátor - a történet folytatódik

2011. január 23. 13:41 - G.d.Magister

Előző posztunkban közösen kiderítettük, hogy mit is ábrázol a budavári Kard utca és a Bécsi Kapu tér sarkán lévő sarokerkély, illetve az azon fellelhető ábrázolás. Most már kétségtelen, hogy Esterházy Miklós szentpétervári követ látható rajta, amint Erzsébet orosz cárnőtől átveszi a Szent András-rend jelvényét, 1755-ben. Numizmatikus olvasónktól megtudtuk, hogy az eseményről emlékérem is készült (erre még visszatérünk). Nagy örömömre megjelent a munka restaurátora, aki valójában újra megalkotta a domborművet, tekintve, hogy az a világhárborúban megsérült és ezért eltávolították. Ezután szóljon maga a restaurátor, Pájer Károly, aki ezt írta kommentjében:

Adhatok további információt a csodás megfejtéshez? Az épületen levő plasztikát én állítottam helyre mint restaurátor, szobrász kollégák közreműködésével. A szobor megsemmisült a háborúban, de volt róla archív fotó. Amit biztosan lehet tudni: Az épület története a középkorban kezdődött, többször átépítették a többszöri rombolások után. Jelenlegi formáját Abos Brúnó építész 1930-as átalakítása során nyerte el, Galántai gróf Esterházy Móricz (1881-1960) akkori miniszterelnök megrendelése alapján. Akkor ő volt az épület tulajdonosa, és az épületen több helyen is látható a családi jelképe és címere (csillag a kapun, és a lépcsőházban levő terazzón)(Horler Miklós: A Budai vár műemléki topográfiája) Az erkély akkor került ráépítésként a sarokra. A kérdéses plasztika méretéhez és kialakításához lett igazítva az erkély mérete és kiugrása. Tehát biztos, hogy a plasztika előbb megvolt, és ehhez hozták létre az erkélyt. "Kabátot a gombhoz". A régi fotók alapján én bizonyítva látom, hogy a képen cárnő van. Ha tudnék belinkelni képet, küldenék közeli részletfotót az arcról.

Károly volt olyan kedves és néhány fotót is megosztott velem, amely szavait alátámasztja. Íme, először is egy 19. századi tervrajz a házról, ahol még egy fia sarokerkély sincsen:

 

 

Majd jöjjön egy kép 1924-ből, ahol még mindig nincsen erkély. Lássuk:

  

 

1940-ben már kész az erkély, ezt bizonyítja az alábbi fotó. Felhívom az olvasók figyelmét a Magyar Országos Levéltár épületének hátul magasodó, hatalmas tornyára, amely, ha jól tudom, 1956-ban pusztult el, számos értékes dokumentummal (így a Rákóczi család levéltárával) együtt.

 

 

Végül egy szomorú kép a háború utánról, golyónyomokkal.

 

A sarokerkély tehát kései darab, kérdés, hogy vajon a plasztika is? Károly azt írta, hogy a plasztika korábbi lehet, s voltaképpen hozzá igazították az erkélyt. Szerintem talán elképzelhető egy másik variáció is. Esterházy Móric (aki persze nem az 1930-as években, hanem 1917-ben volt 3 hónapig miniszterelnök) éppenséggel maga is megrendelést adhatott egy plasztika megalkotására, historizáló, az épülettel harmonizáló stílusban. Ehhez pedig mi adhatta az ötletet? Hát az emlékérem! A numizmatikus olvasónk a kommentjében csodálkozott is, hogy éppen ugyanaz a jelenet látható az érmen. A művelt és világlátott Esterházyról könnyen el lehet képzelni, hogy egyik őse életének jeles eseményével akarta ékesíteni a palotát, amihez a minta (az érem) is adva volt. Persze jó lenne látni az érmet, s tudni, hogy az mikor készült.

Mit szóltok ehhez a feltevéshez? 

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laudator.blog.hu/api/trackback/id/tr292607107

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

payerkároly 2011.01.23. 19:32:38

Ha képszerkesztés szempontból elemezzük a plasztikát, akkor látszik, hogy a Cárnő és Esterházy dobogón állnak. Ez a feliratnak ad helyet. A vadászjelenet alakjai léptékében nem illeszkednek a középső elemhez, a figurák a körív alsó vonalán állnak, nagyobbak. Szinte kiemelkednek a térbe. Mintha két különböző történet lenne.Két plasztikát dolgoztak egybe? Viszont ennek ellentmond, hogy a két "történet" mintája ugyan azon a köríven nyugszik az erkély alatti felületen, ugyan akkora ívhajlattal készültek.
Igaz lehet a felvetés, hogy megvolt a régebbi középső darab, és kiegészítették a vadászjelenettel.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.01.23. 19:44:21

@pajerkároly: Igen, ezek bizony nyomós érvek, köszönöm! Akkor viszont még itt a kérdés, hogy a középső plasztika hol volt eredetileg!

payerkároly 2011.01.25. 17:08:52

Véleményeteket szeretném kérni:
Vuray György ismerősöm a következő ötlettel állt elő a vadászjelenet és a Cárnő-Esterházy jelenet kapcsolatában.
Szerinte a vadászjelenet Cephalos és Procris történetét ábrázolja az Ovidius Metamorphosis-ból. Ismert és kedvelt történet volt, amit szívesen ábrázoltak művészeti alkotásokon. Ebből a történetből írt operát Francesco Araja itáliai zeneszerző Szentpéterváron. Mindez 1755-ben történt. en.wikipedia.org/wiki/Francesco_Araja
Ez összekapcsolhatja a két képet?

avissi 2011.01.25. 18:22:42

Imádom ezt a blogot!

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.01.25. 20:19:54

@Podruzsik: :)

@pajerkároly: érdekes felvetés, de az már sok lenne a jóból. A mítosz fő eleme egyébként is az, hogy a féltékenységből egy bokorban hallgatózó Procrist gerellyel halálra sebzi férje, Cephalus, aki azt hitte, hogy egy vad rejtőzik ott. Mármost ez éppen nincs a két szélső domborművön. Ez már egyébként is olyan furmányos utalás lenne Esterházy Móric - vagy esetleg a korábbi készíttető - részéről, hogy az csodaszámba menne. Szerintem a vadászjelenet csak díszítőelem, persze ha el tudunk csípni valami utalást, annak örülni fogok.

payerkároly 2011.01.26. 09:19:59

Igaz. Nekem is voltak ezzel kapcsolatban kételyeim: nincs női figura a vadászjeleneten,bár a rejtőzés lehet férfi ruha is. Aki megsérül azt nem fegyver sérti meg, hanem egy kutya szerű lény beleharap (amikor készítettük a rekonstrukciót gondolkoztunk azon, milyen állat lehet ez: hiúz ?)
Lehet, hogy tényleg csak dekorációs háttér a vadászjelenet.

Portentum 2011.02.16. 09:21:10

Mit jelent a közismert pénzbehajtó, az Intrum Justitia neve ?

avissi 2011.02.23. 10:47:19

Kedves Mester!
Hogy van?

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.02.24. 08:25:20

Áh, ne is mondd, olyan munkában vagyok, ki sem látszom belőle. Pedig több poszt-ötletem is van, csak nincs időm megírni. Talán a hétvégén!

king6 · https://nincskecmec.blog.hu 2011.03.29. 02:55:47

Az egyetemen az első latin vizsgán elhasaltam. Megérdemelten. Ha akkor van ez a blog, másképp állok a latinhoz. Igenis a tanárokon rengeteg múlik. Ez a blog nekem Professor Emeritus. Gratulálok!
süti beállítások módosítása