Laudator temporis acti

Concedo nulli

Néhány gondolat a "Latin örökségünk" tantárgyról

2013. január 14. 09:53 - G.d.Magister

Csak a hét végére nyugodott le az a hisztéria, amely eme cikk alapján robbant ki. A cikkíró azzal riogatta az erre érzékeny közönséget, hogy Hoffmannék most a latintanítást akarják kötelezővé tenni (a nyolcosztályos gimnáziumban). Aztán kiderült, hogy nem egészen, hiszen már a cikkben is úgy nyilatkozott Gloviczki Zoltán h. államtitkár (képünkön), hogy hogy a nyolcosztályos gimnáziumokban (tehát nem mindenhol) 5-6. osztályban lesz egy "Latin örökségünk", pontosabban az "Európai műveltség latin alapjai" elnevezésű tantárgy, majd 7.-től választható 2. idegen nyelv lesz a latin. Mekkora különbség, nem igaz? Na de hadd osszam meg néhány gondolatomat a témában. Jelentős részben ellene fogok szólni, s ha valaki emiatt azt hiszi, hogy nekem, mint latinistának bizonyára elment az eszem, gondoljon a jószándékra (most itt az oktatási államtitkárság jószándékára), amelynek építőipari felhasználása közismert.

 

1. Gloviczki áll e mögött, az biztos, hiszen középiskolai latintanárként dolgozott korábban, mégpedig a nyolcosztályos Németh László Gimnáziumban. Tehát nyolcosztályos-ügyben mindenképpen van tapasztalata.

2. A nyolcosztályos rendszerben 5-6. osztályban nincs történelem, ezt váltaná ki úgymond az új tantárgy, pontosabban a "Latin örökségünk" egyfajta bemelegítés lenne a történelemre, s persze a latinra (amit viszont nem tanulna mindenki, ugye, l. fent). Erre l. itt is.

3. Ki fogja ezt az órát tanítani? A latintanárnak kell, egy történelemtanár nincs felkészítve ennyire latinból, márpedig ehhez az órához kelleni fog bőven a latin felkészültség. (Még l. alább.)

4. Hogy ez az elképzelés mennyire van megalapozva, afelől erős kétségeim vannak. Volt-e szakmai egyeztetés, meg hasonló hívságok? Jó lenne ezt tudni, tisztázni.

5. Megnéztem a tantárgyra vonatkozó kerettantervet, innen letölthető, a "Latin örökségünk"-re klikkelve. (Kissé elgyengültem, amikor a szövegben megláttam a blogunkat az ajánlott honlapok között - sőt, hogy a tanterv készítőjét blogunk egy-két posztja megihlette, azt büszkén veszem tudomásul -, de aztán megacéloztam a szívem. :) Szép, nagyívű terv, Uranosztól a humanizmuson át a mai latinságig minden benne van - nagyon erősen a gimnáziumi latin nyelvkönyvek ismeretanyaga, bővítve a középkor és újkor felé, ohne latin grammatika, bár az is bele van csempészve, tehát egy kicsit nyelvet is tanulnak. Mondjuk pl. hogy "az ismeretszerzés a humanista iskolarendszerről" mennyire fekszik az 5-6. osztályos diákoknak, az kérdés, amellett, hogy persze érdekes téma.

(5a. Azért csak nem bírom ki. A jelzett témával, vagyis a humanista iskolarendszerrel kapcsolatban ezt írja a tanterv készítője: "Példa: Heyden Sebald iskolai latin dialógusai Sylvester János fordításában, Csáktornyai János kiadásában (1591)." Erről a könyvről mi írtunk egy posztot, de tényleg nincs ezzel gond, hiszen fel is tüntették a blogunkat, úgyhogy megtisztelve érezzük magunkat, és örülünk, hogy döntéshozók, -előkészítők is olvasnak minket.)

6. Ja igen, a latintanár, mint óraadó. A latintanár SINCS erre az órára felkészítve. Pont. Nincs benne a képzésében, hogy középkori krónikákról, humanistákról beszéljen. És ez nem olyan dolog, hogy "ugyan már, majd utánaolvas, mi az neki." Ez saját kasztomnak, a klasszika-filológusoknak az elképesztő nagyképűségéből és korlátoltságából fakad. Szóval mi lesz a tanárral? Van már terv arra, hogy ennek megfelelően átalakítják az egyetemeken a latin szakos tanárképzést?

7. A latin örökség hallatlanul fontos, de az is világos, hogy pl. a zsidó-keresztény örökség szintén ugyanilyen fontos. Meg még néhány örökség szintén fontos, mondjuk a steppei török, szláv, germán örökség, ha csak a magyar nyelvet és jövevényszavait nézzük. Mármost milyen alapon van pont a latin meg a római örökség kiemelve? Figyelem! Azt hiszi bárki, hogy ez a kérdés nem fog másnak eszébe jutni? Akkor inkább én teszem fel, s igazából nehezen tudnám rá a választ, hogy a "rómaiak életmódja" miért fontosabb az evangéliumok ismereténél. 

8. Azt kell itt látni, hogy ezt a tantárgyat 5-6. osztályban még mindenki kapná, aki odajár. Mármost nemcsak humán érdeklődésűek mennek nyolcosztályosba. S itt jön az én vesszőparipám, miszerint egy leendő közgaszdászt, informatikust ne fárasszunk már a latinnal! Ez a nagy tenniakarás, erőltetés nem jó.

9. Ha viszont a gyermek már kapisgálja, hogy őt az irodalom, történelem jobban érdekli, mint a reáltárgyak, akkor a humán tagozaton lehet oktatni a latint, ahogy a csövön kifér, pláne, hogy a nyolcosztályos feltett szándéka az elitképzés. Hát persze, humántagozaton kötelező is lehet! Na de azt se úgy, ahogy most, hogy 98 % klasszikus latin, s kelletlenül, 2 %-ban, nem a tanóra részeként valami lenézett középkori vagy humanista latin. Nem! Ahogy már kifejtettem, a többi humán tantárggyal összehangoltan, fele arányban az antik utáni egyetemes és főleg honi latinnyelvű irodalmat tanítva. S akkor talán felvirágozand  a latin oktatása - de ismétlem, elég, ha csak a humán tagozaton virágozand (lásd itt).

Egyszóval: a latin örökség külön órában, mindenki számára való tanítása szerintem eltúlzott ötlet, s a régi téveszméből fakad, miszerint még mindig mi, a latinul tudók vagyunk a világ közepe, a kultúra forrása. Ez megint visszatetszést, gúnyt fog szülni. Ha kevesebbel beérjük, és csak a célcsoportra (humán érdeklődésűekre) koncentrálunk, valószínűleg többre vinnénk.

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laudator.blog.hu/api/trackback/id/tr705002659

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nihil inanius, quam multa scire 2013.01.15. 13:18:22

...vagyis "Jobb kevés jót tudni, mint sok haszontalant"*. Stílusosan ezzel a latin közmondással osztotta meg a Facebook-on Nyáry Krisztián irodalomtörténész Rózsa néniék legújabb agymenését, amely (ha ez egyáltalán lehetséges) még az eddigieknél is él...

Trackback: Néhány gondolat a „Latin örökségünk” tantárgyról és a latinoktatásról 2013.01.15. 10:52:01

A latin örökség mindenki számára való tanítása szerintem eltúlzott ötlet, s a régi téveszméből fakad, miszerint még mindig mi, a latinul tudók vagyunk a világ közepe, a kultúra forrása.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pensum domesticum 2013.01.14. 12:20:57

Latin-történelem szakos tanárnak kellene ezt az órát tanítania, (aki megfelelő képzést kapott ókori történelemből). Végre a helyére kerülhetne a római történelem és kultúra jelentősége az európai történelem és kultúra szempontjából.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2013.01.14. 12:29:44

@Pensum domesticum: hát igen, de továbbra is mondom, hogy ez a tantárgy egy bújtatott latinóra, csökkentett grammatikával. Nem korrekt, továbbá nehezen védhető eljárás.

Ledán M. István · http://laudator.blog.hu/ 2013.01.14. 13:16:47

Az csak jó, ha egy filosz nem fanatikus, és nem akarja orrba-szájba nyomni a latint:) De az ötletet én nem tartom rossznak, elrugaszkodottnak sem, főleg ha válaszható lesz a latin. Nálunk 8.-ban, úgy tudom,kötelező, legalábbis az én időmben az volt, de sok köszönet nem volt benne. Nem szerettem, de jobban végül is nem utáltam, mint mondjuk az alkotmányismeretet. Úgy ahogy tanították, persze nem volt értelme, általában a román irodalomszakos tanárokra sózták rá az órát, kevés volt a szakképzett tanár ( ma még kevesebb), de ahhoz, hogy v.ki felírja a deklinációkat, majd számon kérje, nem is nagyon kellett szakképesítés.

Az ötletet üdvözlöm tehát, főként ha nincs mögötte v.milyen bárgyú ideológia, hogy aszongya:neveljünk lateinereket, mert jobb volt a világ, amikor még létezett ez az állatfajta.
Hogy meg lehet-e csinálni? Hát... én innen, a pályaszélről csak drukkolni tudok:)

avissi 2013.01.14. 16:26:51

Nagyon elgodolkodtató a bejegyzés, remélem, valamely illetékes is olvassa! Vajon hallottak-e arról, h. volt hajdan egy "görögpótló" nevű tantárgy? Egyáltalán, tudja-e még valaki, hogy mi volt ez?
Az is szembe jutott, mennyire szerettük a "Római élet" tankönyvet. Meg Trencsényi-W. Mitológia c. könyvéből olvastunk fel a latinóra 2. felében, ez mindenkinek tetszett. Hát ez volt félévszázada.

avissi 2013.01.14. 16:31:19

Bocsánat a félregépelésekért. Szóval lehet ez az új tantárgy jó is, de...

Bibliothecaria 2013.01.15. 10:32:17

Gonosz leszek, mint általában. A klasszikus latin mellé akkor fogja betenni a lábát az oktatásba a középkori és humanista latin, amikor a klasszika-filológusok nem fognak orrbefogva fintorogni azon a latinoson, aki nem a szent ókori művekhez ír a meglévő 100-hoz egy 101. kommentárkötetet, hanem egy megyei levéltárban túrja az iratokat. De egyelőre pária, aki erre vetemedik.

bozon 2013.01.15. 11:47:11

Az 5-öshöz: Ez valami olyan tárgy lenne, mint régen a leánygimnáziumokban a "görögpótló"?

A 7-eshez: Ja, sok örökség fontos, de a latin örökségnek talán két fontos tulajdonsága van, ami miatt önálló tárgyat igényel.
1. Erősen kapcsolódik a latin nyelvhez, amit célzottan nem ad át másik tantárgy (a sztyeppei izét átadhatja a történelem, a zsidó-keresztény örökség alapjait a hittan és a történelem, a germánt a jól menő, népszerű németórák stb.), ezért érezheti a kultúra eme szeletének drukkere, hogy explicit időszeletet kell kihasítania a gyerekek órarendjéből. (Amúgy a latinlobbisták eme motivációja igaziból nem teljesen igaz; a latin nyelv örökségét átadják az újlatin nyelvek, az angol, az általános nyelvtani gondolkodás és minden, ami körülvesz, ugye. Pont ezért nincs szükség kötelező latinpótló tantárgyra. ;-))
2. A latin nyelv és a vele kapcsolatos sok-sok római-latin-antik örökség a középkori globalista kultúra alapja. Ezt tényleg kiemelten kell kezelni és tanítani, ha fenn akarjuk tartani a kultúránkat. A jelenkor globalizációjának nyelve, az angol (és a mögöttes kultúra a Hardware Abstraction Layertől a Monty Pythonig) praktikus okokból jóval népszerűbb és spontán módon van rá igény, azonban a múlt megfelelő rétegei nélkül bizonyos tekintetben a semmiben lóg. Nem mondom, hogy a nyugati kultúrkörben minden embert latinnal kell traktálni, de az az ország, amelynek nincs értelmes viszonyulása a latinsághoz, satnya. Ahhoz, hogy kulturálisan a Nyugathoz tartozzunk, kell, hogy legyen az értelmiségen belül egy erős rész, amely képben van a latinnal.

A 8-9.-hez: Erős ellenérzéseim vannak azzal szemben, hogy a latint a humán irányultsághoz kössük. Már csak a praktikum szintjén is tévedés ez (pl. egy kínával foglalkozó bölcsésznek nem igen kell, de egy orvosnak fogjuk rá, hogy igen :)). Még nagyobb tévedés azonban a "magas kultúra" ideái szintjén, amelyre például a latinisták is oly' büszkék: tényleg verjük bele mindenkibe, aki humán gimnáziumba ment, és tényleg kapják csak másodvonalban azok, akik reálba mentek? Milyen alapon traktáljuk az érdektelen humánosokat vele (épp arról van szó, hogy nem akarjuk mindenkire ráerőltetni), s milyen alapon tesszük nehezebben elérhetővé a reálosok számára? Mindkét iskolafajtában választható, de sokkal jobban marketingelt és felépített ajánlatot kell adni.

A 9-eshez: Ja, az ókor utáni latinságot is oktatni kell. Főleg azért, mert ez a hozzánk legközelebbi élő latinság, s minél élőbb nyelvként oktatják a latint, annál inkább fel tudja azt dolgozni az emberi agy erre kifejlesztett része.
Jelenleg minden helyen kódrendszerként (= holt nyelvként) tanulják a latint, ami nem egy az egyben azzal függ össze, hogy az irodalomban megállunk az ezüstkor végén, de kultúrtörténetileg elég szoros kapcsolatban van vele.
Itt jegyezném meg, hogy a kora újkorig a természettudományos irodalom is latinul íródott, így nincs szükség arra, hogy szigorúan, félkövérben csak a humán tárgyakkal szinkronizáljuk a latintanítást.

Mondjuk, tartok attól, hogy egy "jobb", a neolatinig elmenő latinos tananyag felépítése ott fog megbukni, hogy se a latintanárok, se a többi tanár, se a szülők és gyerekek nem fogják tudni elképzelni, hogy több anyag férjen ennyi órába. Több órát meg nem fognak hagyni.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2013.01.15. 13:20:25

"Volt-e szakmai egyeztetés, meg hasonló hívságok?"

Volt egyáltalán ennek a kormánynak egy olyan intézkedése is, amelyet megelőzött némi egyeztetés vagy hatástanulmány?

Nemeth Gyorgy 2013.01.17. 16:37:12

Az iskolák, a műveletlenség tömegcikké segítésében akkor lesznek hatékonyak, ha ezt a lehetőséget kihagyják. Amit gondolok: a valóság mindig alávalóbb az eszménél, mire odakerül a "latin örökségünk tantárgy és a latinoktatás” az iskolákba, elgyengül olyannyira, hogy a diákok különösebb erőfeszítés nélkül kezelik majd. A leendő közgazdászoknak és informatikusoknak, mint minden kiművelt embernek, e tantárgyak csak a hasznukra lehetnek. A felnövekvő nemzedék műveletlenségén e tantárgy biztosan javítana, úgyhogy, ha rövid a műveltséged, told meg egy kis „latin örökségünk és a latinoktatással”, miért ne próbálkozhatnánk ezzel is?

2013.01.18. 10:32:45

@JövőLátó: Próbálkozhatnók, de a műveltség nem pottyan le semmilyen tantárgytól a deák fejére. Hatalmas eszköz lehet a latin, de ha nincs akarata, ambíciója, nincs érdekeltsége a dologban, akkor ne higgyünk magasabb hatásfokot, mint a máig tanított alapműveltség (magyar, matematika stb.) tárgyai esetében.

A mai deáknak nincsenek művelődési ambíciói. Nem ezt látja künn, a mai pártharcokban, folyamatos izgatottságban, gazdasági, valamint szellemi katasztrófában, s ne is vegyük azt hozzá, hogy kialakítottak maguknak egy nyugati, gettószerű, agyhalott, s nem igazán magyaros "keresztény-római-keleti" szubkultúrát s életformát. S ha ezt kicsit a múzsák parnasszusáról leszállva figyelembe vennők, talán nem háborognék ama nívós elit amiatt, hogy a latint elsősorban a latin nyelv aktív ismerete érdekében kell tanulnunk, s csak másodsorban a másodlagos, szubjektív mértékű "szellemi többletekért".

Igaz_Metal_GAZ 2013.01.20. 21:48:01

De fárasszuk őket!

Szőröstalpú mérnök vagyok. Gimnáziumban második nyelvként latint tanultam. Tanáraim a nyelv oktatása mellett sok olyan dolgot elmondtak/elmeséltek még, amit a szóban forgó kerettanterv említ.

Annak ellenére, hogy akkor másként gondoltam, most úgy látom, egyáltalán nem volt elvesztegetett idő amit latin tanulásra kellet fordítanom.

Hosszú lenne részletezni, hogy miért...