Laudator temporis acti

Concedo nulli

Győzhetetlen rezesbanda

2011. május 01. 10:04 - G.d.Magister

Minthogy a Laudator - lényegéből fakadóan - megveszekedett reakciós (múlt idők magasztalója, ugye), klerikális elhajlásokkal, ráadásul nosztalgikusan királypárti is, minket sem hagyott teljesen hidegen a királyi esküvő a pénteki napon. Csakhogy pénteken az ember dolgozik, hogy lehet ilyenkor blogolni? Persze nem is láttam az egészből semmit, amit nem fájlalok annyira, sokkal inkább, hogy az általános érdeklődés közepette nem tudtam ezt a posztot megírni. A poszt ugyanis egy aprócska részletről szól, mégpedig az ünnepségen William okán jelentős szerepet játszó Királyi Légierő Központi Zenekarának, avagy rezesbandájának (The Central Band of the Royal Air Forcecímeréről és jelmondatáról, amely még a múlt héten tűnt fel nekem egy újságban. 

A címer szimbolikájának megfejtésével egy kicsit bajban vagyok, a koronából kinövő két nyúlványt nem igazán tudnám definiálni. Persze, nem vagyok én heraldikus, nem is ez érdekel engem annyira, hanem a címer alatti szalag, s rajta a jelmondat! E jelmondat a műfaj szabályainak megfelelően rövid, tömör, sokatmondó. AERE INVICTI - csak ennyi. Az olvasónak először önkétlenül az aër (aëris) m "levegő" jut az eszébe, már csak az Air force miatt is. Ezek szerint "a levegőben legyőzhetetlenek", ami viszont mégiscsak furcsa, hiszen ezek a becsületes fúvósok legfeljebb - gondolom én - a British Airways turistaosztályán repkednek, de legalábbis nem a vadászpilóták közül verbuválódnak. Aztán leesik a sestertius,  hiszen más is lehet az az AERE, mégpedig az aes (aeris) n ("érc", "réz") ragozott alakja! Így már sokkal jobban illik a rezesbandához a jelmondat: "rézben (rézfúvós hangszerben) legyőzhetetlenek". 

Természetesen a kettős jelentés szándékos. A két hasonló alakú szó lehetőségeit remekül használta ki a jelmondat kiötlője, s alkotott ezáltal egy egyedi, humoros szójátékot. Őszintén gratulálunk hozzá, de az angoloktól persze nem is vártunk mást. Végezetül hallgassunk is meg egy műsorszámot a zenekartól, majd kiadott lemezüknek (l. első kép) vérprofi reklámfilmjét:

 

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laudator.blog.hu/api/trackback/id/tr502868571

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_andris 2011.05.01. 13:14:27

Levegő a hangszerek megszólaltatásához is jócskán kell. Lehet, hogy tüdőben, (fújásban) is legyőzhetetlenek :)

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.05.01. 14:09:11

@_andris: igen, ez jó. :) Bírják szusszal... mintha nekem is eszembe jutott volna, de elvetettem, bár most, hogy mondod, lehet.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2011.05.02. 21:21:40

@ILLED: Igen, a placet a jó. Meg is nézem, hogy nem lehet-e átírni a "tetszik"-et erre. :)

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2011.05.06. 23:43:07

@_andris: nekem is ez ugrott be :D
@G.d.Magister: tessék, és még azt írtad, botorság a fácse latinítása =)

avissi 2011.05.07. 23:57:55

A Liber Facierum latin változata is sokszor használ angol kifejezéseket, de "mihi placet" - olyan hangulatos.
süti beállítások módosítása