Eme esti órán csak nagyon röviden vázolom a helyzetet. Egy szakmai honlapon felmerült, hogy az abasári templom tornyába beépített római szarkofág-töredék 3. királyunk, Aba Sámuel sírjának egy részlete lehetett egykor. (A miniatúra nem túl előnyös szemszögből mutatja be: itt éppen meggyilkolják, a ménfői csatában, 1044-ben.) A dolog első hallásra őrültség, de másodikra egyáltalán nem az. Valóban Abasárra vihették át a király tetemét (a nemzetségi kolostorba), ami pedig a szarkofágot illeti, nos, az biztos, hogy Szent Istvánt is egy kissé átfaragott római szarkofágba temették, továbbá számos más példa van a római kőfaragványok kreatív középkori felhasználására. S hogy hogyan került a toronyba? A torony részben Árpád-kori, részben gótikus eredetű; valószínűleg megbolygatták a sírt, és annak egy darabját rakták bele a toronyba, talán dekorációként, talán más okból (talán ők még tudták, hogy honnan való). Részleteket lásd a cikkben: érdemes elolvasni.
Most még nézzük meg magát a feliratot, amely csak egy római sírfelirat, de az első, azaz második sora nekem homályos kissé (nagyított változatát l. az említett cikkben; azt valamiért nem lehetett másolni):
A felirat feloldása a következő (a L'Année Epigraphique 1981, 189. o. alapján):
D(IIS) M(ANIBUS) QVI(NTVS) VA(LERIUS) FELIX AUG(USTALIS) COL(ONIAE) AQ(UINCENSIUM) ET SEPT(IMIA) VIBIA CONIUNX SIBI ET SUIS FILI[I]S VIVIS FECERUNT.
Vagyis:
Az alvilági isteneknek. Quintus Valerius Felix, az aquincumiak coloniájának augustalisa, és hitvese, Septimia Vibia készíttették (életükben?) maguknak és (életben lévő?) fiaiknak.
Ezek szerint a sírkő Aquincumból való - egyébként is ez a leglogikusabb, hiszen az a római település (sírkőlelőhely) esik a legközelebb Abasárhoz. De a lényeg:
1. Mi a véleményetek az egész felvetésről?
2. Hogyan kerülhetett a kő Abasárra, ha nem a feltételezett okból?