Laudator temporis acti

Concedo nulli

Az őszinte bormárka

2008. október 31. 00:00 - G.d.Magister

Most az mondjátok majd, hogy én nagy piás vagyok, mert megint egy borról, pontosabban bormárkáról írok. Valójában kb. annyiszor iszok bort, ahányszor posztot írok róla (NA, ez sem igaz, viszont jól hangzik). Szóval megint egy gyöngyszemre akadtam. Én nem tudom, a borászoknak biztos tanítják marketing-órán, hogy latin nevet kell adni a bornak, legalábbis valami latin legyen a címkén, mert akkor dől a lé. De a nyelvet már elfelejtették tanítani nekik. Íme, mi ennek az eredménye:

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tehát Viniqum, remek (íme a honlapjuk. A képért köszönet rabbitnak). Hol is kezdjem? Talán ott, hogy mi a túrót akartak ezzel a névvel kifejezni? Nekem az a tippem, hogy a „vinum” (bor) szót akarták összetolni az „unicum” szóval, tehát valami „egyedi bor” vagy ilyesmit kihozni. De gondolták, hogy menőbb a „c”-nél a „q”, mert az olyan latinos. Csakhogy az nem jutott eszükbe, hogy illene még egy „u” a „q” után, hiszen a „q” után mindig van egy „v”-nek ejtendő „u”, majd értelemszerűem egy magánhangzó következik (aqua). De itt is sejtem a tévedés okát: azt mondhatták, van ott már egy u, minek még egy? Végülis, ja.
De a fő vicc csak most jön. Mert hogy is néz ki q-val ez az egész maszlag? Mi jut eszébe egy latinosnak erről?? VINIQU<U>M, vagyis VINUM INIQU<U>M, tkp. „rossz”, „káros” bor. Merthogy ezt jelenti az „iniquus” melléknév, amely szépen egyeztetve van a rácsúsztatott „vinum”-mal. Finály báttyám még idéz is egy ilyen szókapcsolatot, hogy „vina iniqua capiti”, vagyis a fejnek megártó borok, fejfájást okozó borok. Szóval szépen ráhibáztak a marketingesek.
Ezek után a szó csakis a gratulációé lehet. Gyönyörű nevet adtak a terméküknek: „káros bor”. Lehet, hogy én csak azért vettem észre kb. három másodperc alatt a címkén ezt a méretes bakit, mert figyelek az ilyenre, de szerintem mások is kiszúrják. Vagy hogy ez nem érdekel senkit rajtam kívül? S a latinnal már tényleg bármit meg lehet csinálni? Nyugtassatok meg, hogy nem. 
17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://laudator.blog.hu/api/trackback/id/tr71741584

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Linea Strom 2018.11.11. 06:01:46

Eneos Japán motorolaj - Toyota és Lexus új vagy bontott alkatrészek

Trackback: μονα κρεβατια join 2018.10.27. 14:07:38

Kormányrúd vagy szemöldökcsipesz? - vendégposzt - ÚJ EGYENLÍTŐ BLOG

Trackback: Mykoperasi.Coop 2018.07.24. 06:58:27

Bayer Zsolt megkísértése - NemGogol

Trackback: MarketStrom αθηνα 2018.06.02. 01:59:17

Napi lögybölődö csöcsök. - smx magaZin blog

Trackback: Market Strom μεταλλικα κρεβατια αθηνα 2018.02.28. 04:22:32

mental health parity definition addiction - Exercise 7 the integumentary system

Trackback: Marketstrom.Gr 2018.02.25. 09:20:31

Az apácát arccal lefelé temették el - juharizsuzsanna

Trackback: just click the next website 2018.02.01. 13:43:39

Grassroots scrutiny is vital - Xikasav

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2008.10.31. 22:52:38

Egy nem latinosnak nem tűnik fel, hidd el. A képről érdemes egy print scrn-t készíteni és kivágni :) pl. screencast.com/t/ZgJhDMiyI

Scala 2008.11.01. 04:59:16

Hello,
Beköszönök, így hajnalok hajnalán. Agyhalott volnék, nem merülök bele a postokba, most csak annyit, nem vagyok 'latinos' (bár a férjem szerint igen...) de az ilyen borban okoskodó latinozástól hülyét kapok. Eggyel rosszabb kategória: jogászok latin villantásai... :-(

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2008.11.01. 09:37:26

Vinum rubrum bibi nocte. Stella mea, lucida, columba :)

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2008.11.02. 16:55:57

Öttablettás kőbányai aszú. =)

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.11.02. 17:42:27

kergezerge: :)) Azért a boruk iható volt, bár a klasszikus "kánai törvény" szerint (jó bort először, a gyengébbeket utána) ezt már a sokadikként ittuk... :)

Scala: jogászvillantásra tudsz példát mondani?

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.03. 09:14:02

Kánáról nekem kapásból az első borhamisítás jut eszembe. :)
(A menyegzőn egyébként pont fordított sorrend volt...)


Amúgy pedig igen, a latinnal mindent meg lehet csinálni.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.11.03. 09:48:01

Persze, fordítva történt Jézus csodája miatt, de a vőlegénynek azt mondta a násznagy, hogy nem helyénvaló, hogy a jó bort hozza később, és a násznagynak van igaza, mert ugye egyre növekvő alkoholszintnél egyre kevésbé fontos, milyen az a bor...

Íme a két igevers:

Ut autem gustavit architriclinus aquam vinum factam et non sciebat unde esset, ministri autem sciebant, qui haurierant aquam, vocat sponsum architriclinus
et dicit ei: “ Omnis homo primum bonum vinum ponit et, cum inebriati fuerint, id quod deterius est; tu servasti bonum vinum usque adhuc.” (Jn 2, 9-10.)

Epikurosz 2008.11.03. 15:13:07

Nekem a vinum aequum jutott eszembe. Igazságos, sima bor. :-)

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.11.03. 16:31:01

Epi,

ne csináld, még azt hiszem, te szakértettél nekik. Hiszen az iniquum teljesen benne van a névben! Persze, te talán nem vagy olyan rosszidulatú, mint én... :)

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.04. 11:05:31

Azért ne feledkezzünk meg a díjnyertes honlapról sem. (Vagy csak nekem nem nyílik meg rajra semmi?)

G.d.M.: köszönöm, tanítom...

Adrienn 2008.11.06. 14:06:33

Üdvözletem!

Örülök, hogy ráakadtam erre a blogra, képzőművészettel foglalkozom, és jelenleg "a reneszánsz jegyében" egy ex librises projekten dolgozom. Még régen, gimnáziumban tanultam latint, és gondoltam megkérdezek pár szakértőt, hogy az ex libriseken nominativusba vagy genitiviusba kell-e rakni a tulajdonos nevét (elvégre is az ő "könyvei közül")? Én az elsőre láttam több példát, 15-18. századi munkákon. Valamint ha genitivusba kell rakni, akkor a név melyik részét (és amennyiben van titulus, akkor elég csak a titulust, erre eddig csak egy példát találtam: ex libris Dr. Professoris L. Ligeti).

Hozzáértő válaszukat előre is köszönöm.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.06. 15:24:19

a felhozott példa szerintem nem jó. A Ligeti ugyanis lehet akár genitivus is. A latinban is rövidítették az -ii-t í-re. (persze nem írtak hosszút, csak ejtették.)
én mindent genitivusban írnék, titulust, vezeték-, ill. keresztnevet is. (a latin szelleme ezt kívánja.)

Epikurosz 2008.11.06. 17:26:40

Nem szakérthetek nekik... :-)
Egyébként télleg benne van az iniquum is.

Epikurosz 2008.11.06. 17:28:31

Akkor most okozott fejfájást, vagy nem?

Goenitz 2008.11.06. 21:57:59

viniquo animo paterer...

Ököl 2009.05.23. 00:07:47

Vagy, mint ahogy a dohánygyártók, önkorlátozó módon fehívják a figyelmet a veszélyre.
az alkohol káros az egészségre.
Vinum iniquum!

hú de régen volt a gimis latin. Orvosként meg már csak az elcsökevényesedett szótöredékek, mondatfoszlányok maradtak. Jó a blog!
süti beállítások módosítása