Miután a korábbi bejegyzésem megírása után magánlevélben többen figyelmeztettek néhány dologra, s tájékoztattak bizonyos eszmecserékről a témával kapcsolatban a neten, továbbá megjelent ez a cikknek csúfolt okádék is, szükségesnek érzem, hogy néhány dolgot még megjegyezzek a nyolcosztályos gimnáziumokban bevezetendő új tantárgyról.
1. Még a nyolcosztályosban SEM lesz kötelező a "latin örökségünk" ("európai műveltség latin alapjai") tantárgy 5-6. osztályban. Kiderül ugyanis a kerettantervből (csak az államtitkár nyilatkozatából nem), hogy a diák 5. elején választhat, hogy 5-6. osztályban a latin örökségönk tantárgyat, vagy a társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek tantárgyat fogja-e tanulni. Valamit választania kell, ez tény, mivel e két tantárgy a történelemórát vezeti be, amolyan töri-előkészítő, mint már mondtam. De a reálos, informatikus stb. diákok nyugodtan mehetnek a másikba, meghagyva a latin örökséget a bölcsésznövendékeknek. Tehát VAN VÁLASZTÁS, nem kell elvégezni a latint. De beszéljen helyettem a kerettanterv:
A nyolc évfolyamos gimnáziumi képzés kezdő, a rendszeres történelemtanítás bevezetését megelőző, 5-6. osztályos szakaszában két tanterv közül lehet választani. Ezek a társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek és az európai műveltség latin alapjai.
A társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek stúdium alapvetően társadalomismereti és elbeszélő történeti tananyagokon, olvasmányokon keresztül készíti elő a rendszeres történelemtanítás megkezdését. Ennek keretében a fő feladat a társadalomismeret jelenismereti aspektusának az érvényesítése, továbbá a történelemtanítás megalapozása, a térben és időben való tájékozódás erősítésével, valamint a szaknyelvvel való ismerkedés, a fogalmi kategorizálás révén. Emellett nem rendszerezett formában, de olvasmányanyagával bevezetést nyújt a XX. századi magyar és részben egyetemes történelembe is, amellyel rendszerezett formában a tanulók csak tanulmányaik végén találkoznak.
A latin örökségünk egyrészt a latin nyelvi képzést megalapozó tárgy, amely az ókor történeteit közvetíti egy mesés narratívában, lehetőséget nyújtva a történeti segédtudományok tanulmányozására, valamint megalapozva ezzel a rendszeres történelemtanulás megkezdését. Ugyanakkor e tantárgy lehetőséget nyújt az antikvitás, a görög-latin-keresztény-humanista kultúra európai és hazai továbbélésének, napjainkban való jelenlétének a bemutatására. Ez a kétéves időszak teret biztosít alapkészségek gyakorlására, elmélyítésére, így a szövegértés, szövegalkotás, lényegkiemelés, a tanulásmódszertan fejlesztésére. A tanításnak ezen a szintjén a történetek tanításán alapuló történelemtanítás, az elbeszélő jelleg áll a középpontban. (L. itt, a történelem linkre kattintva. Még l. ugyanott a két előkészítő tantárgy linkjét.)
2. Mindazonáltal nem túl szerencsés szerintem, hogy a társadalmi, állampolgári és gazdasági ismeretek alternatívája lesz a latin örökségünk; nyilván egy bölcsésznek is tudnia kellene szavazni, meg banki hitelt ésszel felvenni. De azzal nyugtathatjuk magunkat, hogy erre majd a történelemórán valamikor a 12. osztályban visszatér a történelemtanár (nem szokott).
3. Továbbra is felhívnám a figyelmet, hogy a latintanár nincs felkészítve eme óra megtartására. A mai latintanár-képzésben csak az arany- és ezüstkori római irodalmat tanítják, ahogy a latinórán is, a keresztény, középkori és a humanista latin szerzők, illetve ismeretanyag NINCS tanítva egyetemen (csak fakultatíve), mert az - így a hallgatólagos álláspont - úgyis primitív, meg majd utánaolvas a tanár. A latin örökségünk órán ellenben a keresztény, középkori és a humanista latinság, illetve latin gyökerű kultúra, irodalom is törzsanyagként tanítva lesz. Akkor hogy is van ez??
4. Ha valaki végignéz e blogon, tudhatja, hogy kevés ember szereti nálam jobban a latin nyelvet e hazában. Így halkan mondom megint: el kell gondolkozni azon, hogy ez ebben a formában nem túl... hát kirekesztő ez az óra és tanterv. Én azt javasolnám, hogy "klasszikus örökségünk" legyen az óra neve, s ennek megfelelően a görög-római-latin örökséget lehetne benne tanítani. Igen, kiegészítve több görög történelemmel, kultúrával - ez egyébként is benne van, bár csak mutatóba -, s egy csipetnyi görög nyelvvel (görög abc, egy-két szó, mondás). Persze a "klasszikusból" kilóg egy kicsit a kereszténység (meg a középkor, de a humanizmus oké), viszont a kereszténység is részben a görög-római kultúrkör szülöttje, a római birodalomban jött létre! Így szerintem elfogadhatóbb, mint a túlságosan is latinközpontú, s ezért támadhatóbb (!) "Latin örökségünk".